onsdag, november 11

undercover

Concealer är till för att komouflera "skavankerna" i hyn som t.ex. mörka ringar under ögonen, pigmentfläckar, röda näsvingar, blemmor, blodkärl, röda kinder.. you get the picture!

Jag är ägare utav tre concealers, två från Lumene och en från Make Up Store.


1. Lumene
Beauty Base Cover Palette: Har lätt oljig konsistens, enkel att arbeta ut och är bra om man har torr hud (som jag). Den ljust röda går till blåa partier, den gul-gröna till ljust röda partier och den bruna till mörkt röda partier. Jag har mest använt mig utav de två förstnämnda, den mörka är lite för mörk för mig. Pris - hundralappen.

2. Lumene Red Neutralizer Concealer: Precis som produkten ovan har den en oljig konsistens och är lättarbetad. För torr och känslig hy (inte ett dugg uttorkande!). Produkten är alltså till för att täcka röda partier och har en beige färg (smink som täcker rött brukar vanligvis vara gul eller grön). Jag brukar använda den på kinder, näsvingar och andra rödlätta områden. Täcker riktigt bra och resultatet blir jämnt. Rekommenderas! Pris - hundralappen.

3. Make Up Store Cover All Mix: Min första concealer och en storsäljare på MUS. Den har en ganska kakig konsistens, men om man tar spetsen på en pensel, duttar ut på handen och arbetar den så blir den mjukare. Täcker bra, men kanske inte är den bästa produkten om man har torr hud. Pris - 265 kr (!).


1
2
3

Tips!

Concealer kan antingen läggas på innan eller efter foundation och ev. puder, det är valfritt (och omdiskuterat). Själv föredrar jag innan foundation, för det är lättare att arbeta ut den då.

Använd en pensel och dutta ut. Jobba sen med fingrarna eftersom värmen från huden dels gör så att produkten blir lättare att arbeta, dels smälter concealern lättare in huden och gör den mer jämn.

Använd alltid ringfingret när du lägger på (dutta, inte dra!) concealer runt ögonen, eftersom det är det svagaste fingret och därför inte sliter lika hårt på den tunna huden.

Inga kommentarer: