måndag, december 7

go nuts

Var uppe i ottan imorse (om nu 06.00 räknas som ottan), mumsade i mig tomtegröt och åkte bussen in till Komvux. Efter lektionen gick jag upp till umo, vilket var helt i onödan eftersom det inte fanns någon där typ.

Därefter tog jag svinsprutan på Arken, vilket blev rätt roligt. Först fyllde jag i papperet där man skulle kryssa i om man var allergisk mot ägg eller har någon sjukdom osv. Sedan gick jag fram till ett bord där en sjuksköterska i 40-årsåldern satt ledig, så jag frågade om jag behövde vänta eller om jag kunde ta sprutan nu. Då frågade hon om jag hade någon matallergi, eftersom man ändrat direktionerna lite gällande detta, varefter jag svarade
"Jaa, äpplen, nötter, päron, sockerärtor och några andra frukter..".
Hon började då med att förklara att (ungefär)
"Ja, för vi har ändrat lite när det gäller de som är nötallergiker.."
varefter jag avbröt henne
"Fast.. jag ÄR inte allergisk mot nötter."
och det uppstod någon sekunds tystnad. Hon frågade misstänksamt
"Du är INTE allergisk mot nötter?"
"Nej. Haha.."
"Varför sa du att du var det då"

Jag förklarade att det är en vana jag har för att min pappa inte ville att jag och min storasyster skulle äta nötter när vi var mindre för han var orolig att vi skulle utveckla en allergi mot det, eftersom det finns de i släkten som har den allergin och blablabla och att jag därför brukar säga fel. Också påpekade jag att jag är rätt disträ..

Hon skrattade och sa att hon inte riktigt visste vad hon skulle tro och sa skämtsamt att det verkade ju lite misstänksamt. Då frågade sjuksköterskan bredvid vad det handlade om och vi berättade lite kort. Jag försäkrade henne om att jag talade sanning och till slut skrattade hon och sa att hon fick tro på mig då.

Sen sa hon att jag skulle vänta i 15-20 minuter efter sprutan, men jag hade hört henne säga till en person innan att denne skulle vänta i 10 minuter så jag frågade skämtsamt om det var annat i min situation och hon svarade "ja precis"! Vi skämtade på lite om att jag skulle få en massiv allergisk reaktion och att det skulle komma fram att jag egentligen VAR allergisk mot nötter. Haha, det var rätt roligt, fan vad flum man är ibland :P

Efter det gick jag på stan i någon timme, åt lunch på Subway och sen hem. Nu sitter jag och funderar på vad vi ska äta till middag medan Linus ligger på soffan och snisar. Köttsoppa kanske? Off to ICA!

Inga kommentarer: