tisdag, september 21

måndag (och valresultatet)

Ja, jag vet att det är väldigt sent för mig nu, men ha förtröstan, jag kommer inte sova bort dagen imorgon, okej? Okej.

Idag har jag umgåtts med Daniela; först var vi i stan i några timmar, sen kom hon efter maten och vi hängde. Rott har jag gjort också. Höll nästan på att glömma bort det, jag är ju liksom inte van vid att träna, hehe. Jag har även strykt och hängt upp gardiner, så nu ekar det kanske inte lika mycket. 

Det har varit en najs dag. Inte så nöjd med valresultatet dock. För det första röstade jag inte blått, för det andra ser det inte bra ut att ett sånt parti som SD kommit in i riksdagen. Inte för att dem tar upp invandrarfrågan (som jag faktiskt tycker är en viktig fråga) utan för vilka det är som representerar den. Dvs. den nazistiska bakgrunden som många av företrädarna har, deras "muslim hat", att dem säger att den svenska kulturen ska bevaras för att sedan inte kunna svara på vad svensk kultur är osv. Det är ett parti med en seriös fråga, men dem inger inte något som helst förtroende till att kunna driva den. DET är anledningen till att jag inte vill ha dem i riksdagen. 

Jag hoppas och tror att många av dem som röstat på SD endast gjort det av den anledningen att dem vill att partierna ska rikta mer uppmärksamhet till invandrarfrågan och inte för att dem tycker att SD i sig är ett bra parti.

Jag erkänner att jag inte är så insatt i politik och inte heller i invandrarstatistik, men som jag har förstått det så är Sverige det land i Europa som tar in flest invandrare i förhållande till invånare och det borde ju ändå säga något om varför så många tycker att invandrarfrågan är viktig. Jag blir irriterad och arg över då folk skriver att dem som röstar på SD är rasister, främlingsfientliga, outbildade och rent ut av idioter. Visst, det finns såna också, men att blunda för frågan varför dem faktiskt röstar på ett parti som SD (som jag som sagt tycker är ett högst oseriöst parti) är bara trångsynthet.

Man är inte rasistisk eller främlingsfientlig bara för att man vill minska/begränsa invandringen (vilket är SD:s sakfråga). Det är samma sak som att säga att alla som röstade på alliansen röstade med plånboken och de som röstade på miljöpartiet bara gjorde det för image osv. Fördomar. Jag ska inte komma och säga att jag är fördomsfri, långt ifrån. Och inte heller att jag vill ha SD i riksdagen. Men nu sitter dem där av den, för mig, enkla anledningen att folket känner att problemet med invandringen gått så långt att dem måste rösta på det parti som för den mest extrema invandrarpolitiken för att den ska tas på allvar och uppmärksammas. Det är synd och tragiskt att det ska gå så långt. Men att spotta på dem (och dem som röstade på partiet) och vända ryggen till kommer inte att hjälpa, snarare stjälpa. För vem vet, då kanske dem får ännu fler röster nästa gång av bara större (?) protest?

Ne, jag hoppas i alla fall att invandrarfrågan kommer att tas på större allvar nu. Då kanske folket känner att SD inte längre behövs i riksdagen i nästa val. 

Själv vet jag inte hur jag står som i invandrarfrågan. Jag är varken för eller emot av skälet att jag inte har tillräckligt med kunskap eller fakta när det gäller saken för att kunna ta ställning. Jag är varken politiskt insatt eller har den samhällsinsikten för att kunna se vart det finns problem och inte. Men om det är något problem med invandringen så är det just invandringen, och inte själva invandrarna. Jag är som sagt inte fördomsfri, men långt ifrån rasistisk. Visst, jag drar rasistskämt ibland och tycker dem är himlans kul, men det är bara för att jag tror på att man kan skämta om precis allt. 

Jag har dock blandade åsikter, vissa kan ses som "politiskt korrekta" och vissa som "rasistiska", i vilket som är det mina åsikter. T.ex. så är jag för att det får byggas moskéer i Sverige (som vissa är starkt emot), därför att jag tror på religionsfrihet. Vissa tänker att "om inte vi får bygga en kyrka där så ska inte de få bygga en moské här", men jag skulle hellre se att vi föregår som gott exempel och som kristet land visar öppenhet för alla. I frågan om huruvida kvinnliga lärare ska få bära burka i klassrummet när dem lär ut säger jag nej. Det verkar vara en fråga som väcker mycket blandade känslor. Jag tycker det är fel p.g.a. att burkan för det första är en symbol för islamska kvinnors förtryck, för det andra för att man endast kan se personens ögon och jag förstår inte hur man ska kunna ha en bra kommunikation med läraren på det viset.

Jag skulle kunna skriva mycket mer i det här ämnet för jag är verkligen på skrivarhumör just nu, men jag är rädd att det skulle bli lite väl mycket babbel och flum då.

Det här är i alla fall lite av mina åsikter. Jag hoppas inte att någon missuppfattat allt det här och tror att jag hejar på SD och hatar invandrare nu, för jag tycker jag varit rätt tydlig vart jag står. Kom gärna med kritik, tankar och åsikter, det är bara kul! Hoppas ni tog er igenom texten!

Nu är det läggdags för mig (:

1 kommentar:

Sara :) sa...

bra skriver hannah!